Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Fantazja c-moll KV 475
Kwartet fortepianowy g-moll KV 478
Requiem d-moll KV 626, edycja: Richard Maunder
Requiem [aeternam]
Kyrie
Diesirae
Tuba mirum
Recordare
Confutatis
Lacrymosa
Amen
Domine Jesu
Hostias
Agnus Dei
Lux aeterna
Cum sanctis
Wykonawcy:
Marzena Michałowska – sopran
Bogumiła Tarasiewicz – mezzosopran
Karol Kozłowski – tenor
Maciej Straburzyński – bas
Katarzyna Drogosz – pianoforte
Ewa Golińska – skrzypce
Natalia Reichert – altówka
Maciej Łukaszyk – wiolonczela
Chór Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus humanus”
Orkiestra barokowa „Arte dei Suonatori”
Bartłomiej Stankowiak – dyrygent
7 października 2018, Kościół pw. Najświętszego Zbawiciela, Zielona Góra
O projekcie
Po wykonaniu oratorium Mesjasz J. F. Haendla, Pasji wg św. Jana i Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha, a więc wielkich dzieł, które w Zielonej Górze prawdopodobnie nigdy nie zabrzmiały na instrumentach z epoki, sięgamy po jeden z najsłynniejszych utworów kantarowo-oratoryjnych wszechczasów – Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. To wielkie dzieło wykonywane było w naszym mieście wielokrotnie, dlaczego zatem znalazło się w programie cyklu Magna Opera Sacra? Są ku temu co najmniej dwa ważne powody, które sprawią, że tegoroczny projekt będzie unikalny.
Owiane legendą Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta to jedno z jego ostatnich dzieł, nad którym pracę przerwała śmierć kompozytora. Arcytrudnego zadania dokończenia kompozycji, której powstały zaledwie szkice, podjął się jeden z uczniów Mozarta, Franz XaverSüssmayr. Wjego wersji Requiem stało się jednym z najbardziej znanych „przebojów muzyki klasycznej”. Jednak praca wykonana przez Süssmayra pozostawia niedosyt melomanom i muzykologom. Dość łatwo można odróżnić fragmenty uzupełnione lub wręcz całkowicie skomponowane przez Süssmayra, który wyraźnie ustępował talentem swojemu mistrzowi. Ponadto w swoich zapiskach Mozart pozostawił szkic następującej po słynnym Lacrimosa fugi wieńczącej Sekwencję, której ukończenia Süssmayr już się nie podjął, zamykając część zaledwie dwoma prostymi akordami. Te niedostatki próbowano wielokrotnie naprawić dokomponowując brakujące fragmenty na nowo. Jednej z takich prób, po gruntownych studiach nad twórczością Mozarta, podjął się, współczesny brytyjski muzykolog i matematyk Richard Maunder. Naszym zdaniem wersja ta jest szczególnie warta zainteresowania zarówno z uwagi na wykonaną przez jej autora ogromną pracę naukową jak i osiągnięty efekt artystyczny. Tę właśnie wersję dzieła zamierzamy przedstawić. Mimo, iż mozartowskie Requiem było wykonywane w Zielonej Górze wielokrotnie, będzie to zatem kolejna premiera, jaką przygotowaliśmy w ramach cyklu Magna Opera Sacra.
Drugim ważnym elementem, który sprawia, że wydarzenie to będzie miało niezwykły charakter są instrumenty, które wezmą udział w koncercie. Nasze projekty realizujemy z udziałem znakomitej orkiestry Arte dei Suonatori, grającej na kopiach instrumentów z epoki. Mozart w składzie instrumentów do wykonania Requiem przewidział rożki basetowe, które popularne były w czasach kompozytora a w od XIX wieku wyszły z użycia i niemal całkowicie zapomniane, a współcześnie zastępowane są klarnetami. Rożki basetowe zobaczyć i usłyszeć na żywo można dziś niezwykle rzadko. Nasz koncert będzie taką wyjątkową okazją. Pragnąc zaprezentować słuchaczom niezwykłe instrumentarium postanowiliśmy rozszerzyć program koncertu jeszcze o dzieła z udziałem instrumentu, który także nieczęsto można spotkać na naszych estradach, a mianowicie pianoforte, przodka dzisiejszego fortepianu. Na kopii takiego właśnie instrumentu, na którym grano w czasach Mozarta, wykonany zostanie jego Kwartet g‑moll oraz niezwykle dramatyczna Fantazja c-moll. Tych utworów na kopiach instrumentów lubuska publiczność także jeszcze nie miała okazji wysłuchać.
Zarówno zatem piękna, a mało znana wersja słynnego arcydzieła W. A. Mozarta, jak i instrumentarium, na którym zabrzmią jego utwory sprawiają, że kolejny projekt w ramach cyklu Magna Opera Sacra będzie miał całkowicie wyjątkowy charakter.