To już piąta edycja cyklu koncertowego Magna Opera Sacra, w ramach której co roku prezentujemy dzieła należące do kanonu światowego repertuaru oratoryjnego. W tym po raz kolejny sięgniemy do twórczości Jana Sebastiana Bacha. Tym razem będzie to Pasja wg św. Mateusza BVW 244. To jedna z pięciu, jakie skomponował Bach i niestety zaledwie jedna z dwóch zachowanych do dzisiejszych czasów w całości. Wykonana została po raz pierwszy w Wielki Piątek 15 kwietnia 1729 roku.
Ogromnych rozmiarów dzieło skomponowane zostało na dwa chóry i dwie orkiestry. Uważane jest dzisiaj za jedno ze szczytowych osiągnięć Jana Sebastiana Bacha i jednocześnie za niedościgniony wzór muzycznego opracowania Męki Pańskiej, choć po swojej premierze przeleżało zapomniane przez równe sto lat. Dopiero wykonanie utworu przez Feliksa Mendelssohna zagwarantowało mu należne miejsce w historii muzyki. Kompozycja niezwykle żywo i plastycznie obrazuje ewangeliczną historię Męki Pańskiej, dzięki czemu stała się jednym z najbardziej cenionych przez słuchaczy utworów Bacha. To zarazem chyba jego najbardziej rozbudowane czasowo dzieło religijne, trwające w całości ponad dwie godziny. Wyjątkowość jego polega jednak nie tylko na rozmiarach, ale także na niezwykle kontemplacyjnym charakterze. Bach dołożył niezwykłych starań pracując z librecistą Picanderem nad tekstem utworu. Jednak nie tylko arie przynoszą teksty wysokiej próby. Niezwykle pieczołowicie pod kątem związku z tekstem Ewangelii dobrane są także poszczególne zwrotki chorałów. Warstwa literacka dzieła przynosi dzięki temu rozważania pełne refleksji nie tylko nad Męką Pańską, ale także, a może nawet przede wszystkim nad naturą ludzką z jej wszystkimi słabościami. Pasja ta zyskuje przez to niezwykle osobisty charakter, który pogłębia jeszcze wspaniałe opracowanie muzyczne. Pasja Mateuszowa pełna jest przepięknych arii, najsłynniejszych, jakie wyszły spod pióra lipskiego kantora, wśród nich także bardzo ekspresyjne arie i duety z udziałem chóru.
Podobnie jak w ubiegłych latach wykonawcami dzieła będą znakomici soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, Chór kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego Cantus humanus oraz jedna z najsłynniejszych polskich i europejskich orkiestr grających na kopiach instrumentach historycznych Arte dei Suonatori.