Historia i przyszłość projektu.
Etap I. Rok 2015
- G. F. Haendel – Oratorium Mesjasz
Kiedy rok temu przystępowaliśmy do realizacji wielkiego przedsięwzięcia, jakim było pierwsze wystawienie w Zielonej Górze oratorium Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla na instrumentach z epoki, towarzyszył nam pewien niepokój. Wprawdzie nasze działania oparte były na precyzyjnych planach, poparte były bogatymi doświadczeniami zespołu, jednak ostatecznie nikt z nas nie miał pewności jaki będzie finał tego śmiałego projektu, jaką zgromadzi on widownię i jak zostanie przyjęty. Wydawać by się mogło, że muzyka dawna nie jest tak wielkim magnesem, jak występy współczesnych gwiazd muzyki pop czy wydarzenia sportowe. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, by koncert ten zrealizowany był na najwyższym możliwym poziomie artystycznym i technicznym. W dzień koncertu jedna z największych zielonogórskich świątyń, kościół pw. Najświętszego Zbawiciela, zdolny pomieścić ponad tysiąc osób, pękała w szwach. Muzyka dawna okazała się prawdziwym hitem! Spodziewaliśmy się dużego zainteresowania, ale możemy powiedzieć, że przerosło ono nasze oczekiwania. Na koncert przybyli także liczni słuchacze spoza regionu – z Poznania, Wrocławia, Torunia czy aż z Warszawy. Żadna z sal koncertowych w naszym mieście nie byłaby zdolna pomieścić tak dużej liczby słuchaczy. Zaznaczyć należy, że wstęp na koncert nie był wolny lecz biletowany. Dzięki wsparciu finansowemu naszych partnerów ceny biletów były przystępne. Owacja na stojąco, wspaniałe reakcje publiczności i liczne słowa uznania dowiodły, że idea prezentacji największych dzieł oratoryjnych w Zielonej Górze ma głęboki sens, a zapotrzebowanie na takie wydarzenia jest ogromne. Muzyka dawna nie przyciąga dziś małej garstki entuzjastów, lecz gromadzi niejednokrotnie publiczność większą niż inne gatunki muzyki. Grono dobrze przygotowanych do odbioru takiej muzyki słuchaczy okazuje się być znaczącym audytorium.
Wykonanie oratorium Mesjasz w liczbach:
Wykonawcy:
chór – 23 osoby
orkiestra – 13 osób
soliści – 4 osoby
Łącznie – 40 osób
Publiczność – ponad 1000 osób o szerokim przekroju:
– młodzież szkolna, studenci
– dorośli w wieku od 25 do 75 i starsi
Etap II. Rok 2016
- J. S. Bach – Pasja wg św. Jana
Po wykonaniu haendlowskiego Mesjasza spotkaliśmy się nie tylko z wyrazami uznania i poparcia, lecz wręcz z oczekiwaniem, że po tym koncercie powinny nadejść kolejne dzieła tego formatu. Powiało wielkim światem – to chyba najkrótsza i najlepsza recenzja, jaką usłyszeliśmy. Teraz mamy już pewność potwierdzoną kwietniowym sukcesem, że mieszkańcy regionu spragnieni są kontaktu z największymi dziełami muzyki dawnej z udziałem wybitnych muzyków, prezentowanymi na najwyższym poziomie artystycznym. Uważamy zatem za nasz obowiązek wobec zielonogórskiej publiczności kontynuowanie działań i stworzenie dorocznego cyklu prezentacji wielkich dzieł oratoryjnych. Takie wydarzenie , mające miejsce raz w roku, mogłoby stać się wspaniałym świętem muzyki, gromadzącym rzeszę melomanów.
Założenia programowe zmierzają do prezentowania publiczności wybitnych dzieł sakralnych. Każdego roku planowane jest wystawienie jednego dużego dzieła wokalno-instrumentalnego. W roku 2016 zaplanowane jest wykonanie Pasji wg św. Jana J. S. Bacha. Pasja wg św. Jana Jana Sebastiana Bacha to wyjątkowy utwór, w którym lipski kantor zawarł niezwykły ładunek emocji. Dzieło, które podobnie jak oratorium Mesjasz od trzech stuleci wykonywane jest z ogromnym powodzeniem na całym świecie, powinno zabrzmieć także w Zielonej Górze. Ponownie jednak musimy dołożyć starań, aby jego wykonanie zadowoliło gusta najbardziej wymagającej publiczności. Chcemy bowiem dalej traktować Lubuszan w taki sposób, jak traktuje się publiczność w największych ośrodkach kulturalnych. Bliskość wielkich miast oraz dostępność najlepszych nagrań wymusza taką postawę, ale także daje pewność, że tak przygotowany projekt spotka się z entuzjastycznym przyjęciem. Nic bowiem nie zastąpi kontaktu ze wspaniałą muzyką wykonywaną na żywo.
Etap III. 2017 – …
Plany na przyszłość
Czy jednak to będzie koniec naszej pracy? Ideą, która zrodziła się po kwietniowym wykonaniu oratorium Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla, jest przeobrażenie naszych działań w cykl koncertów pod nazwą Magna Opera Sacra. W jego ramach zamierzamy raz do roku przygotowywać wykonanie wielkiego dzieła sakralnego. Lista utworów, które powinny zabrzmieć przed lubuską publicznością, ograniczona zaledwie do największych „hitów”, wypełni z łatwością dekadę… Przed nami zatem ogrom pracy, jednak wsparcie publiczności, jakie otrzymaliśmy po pierwszym projekcie nie pozostawia nam innej drogi, jak podjąć to wyzwanie. Zarówno zespół organizatorów, jak i artyści uczestniczący w przygotowaniu pierwszego projektu wyrazili wolę dalszej współpracy. Chcemy służyć mieszkańcom regionu wykonując w najlepszy sposób to, czego od nas oczekują.